Veel gestelde vragen

1Hoe moet ik – buiten kantoortijden – een schade melden?
Spreek uw schademelding én uw naam en telefoonnummer altijd in op ons antwoordapparaat. Dit antwoordapparaat wordt regelmatig afgeluisterd. Bij dringende zaken kan door ons dan direct aktie ondernomen worden. Bij echte calamiteiten, zoals brand e.d. verzorgt de brandweer in eerste instantie direct de nodige maatregelen. Deze kosten worden dan achteraf weer bij uw verzekeringsmaatschappij geclaimd. Bij autoschade kunt u contact opnemen met de hulpdienst die op uw groene kaart vermeld staat. Zij regelen het vervoer van schadeauto en de passagiers. Ook kunt u via ons tabblad “links” naar de website doorverwezen worden van de verzekeringsmaatschappij waar u uw polis heeft lopen voor overige informatie of “noodnummers”
2Ik heb op zaterdag of vrijdagavond een auto gekocht en het kenteken staat nu op mijn naam. Hoe kan ik die auto dan direct verzekeren?
Wanneer u een – voor ons bekende – verzekeringsklant bent en u heeft al een autoverzekering bij ons lopen, dan kunt u de gegevens van de auto, de wijze waarop u hem verzekerd wilt hebben en de wijzigingsdatum gewoon inspreken op ons antwoordapparaat. Bij de meeste auto’s is er dan direct verzekeringsdekking. Dure BMW’s, Audi’s en Mercedessen, cabrio’s en alle andere, niet-standaard auto’s kunnen wij echter veelal niet zonder meer accepteren. U kunt dan het beste maandagochtend direct na 09.00 uur contact met ons op nemen om e.e.a. door te spreken. Bij technische of elektriciteitsstoring kan het voorkomen, dat uw ingesproken boodschap niet of niet correct overgekomen is. Controleert u dus ook altijd zelf nog even tijdens de kantooruren, of de autowijziging inderdaad duidelijk is overgekomen. Voor nieuwe relaties of voor klanten die net hun rijbewijs hebben gehaald en voor het eerst een auto kopen, kunnen wij pas op maandag voor u beoordelen of wij het aangeboden risico kunnen verzekeren. Het inspreken van uw naam en de autogegevens e.d. houdt niet in dat de auto verzekerd is.
3Ik gebruik mijn auto niet, omdat hij gerepareerd moet worden. Kan ik de WA-verzekering stopzetten?
Als kentekenhouder bent u wettelijk verplicht om voor een WA-verzekering te zorgen. Alleen wanneer het kenteken opgeschort wordt bij het Postkantoor dan kan de WA-verzekering ook opgeschort worden. U mag dan uiteraard niet met de auto de openbare weg op. Hou er rekening mee, dat u die opschorting jaarlijks moet verlengen!
4Wat is een bankgarantie bij een hypotheek?
Een bankgarantie is een stukje zekerheid (waarborg) voor de verkoper van veelal 10% van de overeengekomen aankoopsom. Indien u uw verplichtingen die voortvloeien uit het koopcontract niet na kunt komen, dan heeft de verkoper hiermede geregeld, dat hij/zij in ieder geval 10% van de aankoopsom ontvangt, hangende de verdere afwikkeling van deze contractbreuk. Deze waarborgsom van 10% kunt u uiteraard uit eigen middelen betalen, doch u kunt hier ook – via het team van Pott Assurantiën – een zgn. bankgarantie voor afsluiten. Uiteraard zijn – voor het stellen van deze zekerheid – hier kosten aan verbonden.
5Ik heb een zorgpolis. Moet ik wel een reisverzekering afsluiten?
Het is altijd verstandig om een reisverzekering af te sluiten, zeker wanneer u naar het buitenland gaat. De zorgpolissen dekken namelijk niet altijd voor 100% de kosten van buitenlandse artsen. Repatriëring, ambulancevervoer of de kosten van opsporing zijn op de zorgpolis bijna nooit verzekerd. Denk daarbij eens aan vermiste wandelaars of wintersporters die met een helicopter gevonden worden. Die kosten (enkele duizenden Euro’s) komen voor uw eigen rekening wanneer u geen reisverzekering met dekking voor repatriëring heeft afgesloten.
6Hoe zit het wanneer ik in het buitenland rij en géén winterbanden onder mijn auto heb?
U heeft wellicht inmiddels al wel begrepen, dat het problemen kan geven, wanneer u – tijdens winterse omstandigheden – in het buitenland schade rijdt en u géén winterbanden heeft onder uw auto. De tendens is, dat u dan zelf een deel van de schade voor uw rekening zal moeten nemen. Ga dus voor veilig!! Ook in Nederland sneeuwt en ijzelt het regelmatig en heeft u een aantal maanden per jaar duidelijk baat bij winterbanden.
7Ik heb de premie voor mijn (auto)verzekering niet tijdig betaald. Ben ik nog wel verzekerd?
Natuurlijk kan het altijd een keertje gebeuren, dat er een premie niet geïncasseerd kan worden of dat u vergeet om de nota op tijd te betalen. Wanneer u er voor zorgt, dat die achterstallige premie wel binnen 30 dagen na de premievervaldatum bij de verzekeringsmaatschappij binnen is, dan is er niets aan de hand en bent u gewoon doorlopend verzekerd. Betaalt u echter pas na die termijn van 30 dagen, dan is er m.i.v. die premievervaldatum GEEN verzekeringsdekking. De dekking gaat pas weer in 1 dag nadat uw betaling door de verzekeringsmaatschappij is ontvangen en helaas NIET meer met terugwerkende kracht. Heeft u in die periode een schade gehad dan zal de verzekeringsmaatschappij niets uitkeren. Betreft het een moorrijtuigverzekering en is het kenteken van uw auto/motor/brommer gecontroleerd door de RDW, dan ontvangt u ook nog een flinke boete. Het is dus van groot belang, dat u er voor zorgt dat al uw verzekeringspremies op tijd betaald worden.
8Ik kan mijn premie niet op tijd of niet in 1 keer betalen. Wat nu?
Als het een keer voorkomt, dat u door omstandigheden uw premie niet volledig of niet op tijd kan betalen én u geeft dit tijdig aan bij de verzekeringsmaatschappij, dan is er vaak wel een regeling te treffen, dat u gespreid kan betalen en dat u toch verzekerd blijft. Het is echter wel van belang, dat u dit zelf aankaart bij de verzekeringsmaatschappij en dat u niet wacht tot u echt te laat bent (meer dan 30 dagen) met betalen. Voor nadere info (zoals telefoonnummers e.d.) kan u ons altijd bellen.
9Ik wil mijn huis verbouwen. Moet ik mijn hypotheek verhogen of oversluiten?
Wanneer u wilt gaan verbouwen dan kan u hiervoor geld lenen door uw bestaande hypotheek te verhogen, een nieuwe hogere hypotheek aan te vragen, door een 2e hypotheek af te sluiten of bijvoorbeeld door middel van een persoonlijke lening of doorlopend krediet. De rente over de betreffende lening of (2e) hypotheek is vrijwel altijd fiscaal aftrekbaar, ongeacht welke vorm u heeft gekozen om de verbouwing te financieren.

Contactgegevens

Per mei 2018 werd Pott Assurantiën door klanten gewaardeerd op een 9,9 bij Advieskeuze.nl (een vergelijkingssite van de Consumentenbond)

Bent u geïnteresseerd in de diensten van Pott Assurantiën?

Bel of mail ons en maak vrijblijvend een afspraak.


Maak snel een afspraak

076-5035436

Naar contact
Buy now